Add Your Prefix Here
Algemene Voorwaarden
Algemene Voorwaarden
v.1.2021 -31 januari 2023
Artikel 1 I Algemeen
1.Forum Juridica B.V. i.o. is gevestigd te Heumen
2.Het kvk-nummer is: 73872857
3.Definities:
A. Dienstverlener: Forum Juridica die op juridisch gebied adviseert, hierbij geldt dat men het advies vrijblijvend voor diens eigen rekening en risico opvolgt.
B.Handelsnamen zijn Mediatable, Huis des vertrouwens
C.Cliënten: Dit betreffen natuurlijke personen en rechtspersonen die met Forum Juridica een overeenkomst aangaan die ten doel heeft om advies te verstrekken.
D.Overeenkomst: Aanvaarding door cliënt van het aanbod gedaan door Forum Juridica.
E.Gegevens: hieronder wordt verstaan: Gegevens die nodig zijn voor de uitvoering van de opdracht.
Artikel 2 I Toepasbaarheid
1.De algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle door Forum Juridica gedane:
A.Aanbiedingen
B.Gesloten overeenkomsten
C.Uitgebrachte offertes
D.Verrichte rechtshandelingen in naam van cliënt
E.Overeenkomsten die gesloten zijn onder opschortende of ontbindende voorwaarde
2.Cliënt heeft voor ondertekening de algemene voorwaarden kunnen inzien op de website en is bij het verstrekken van de dienstovereenkomst hier nogmaals op gewezen.
3.Cliënt stemt op het moment van ondertekening ermee in dat hij/zij de algemene voorwaarden heeft gelezen en geaccepteerd.
4.Wanneer bepalingen van deze algemene voorwaarden geheel of gedeeltelijk worden vernietigd of nietig zijn, zullen de andere bepalingen uit de algemene voorwaarden van kracht blijven. 5.Omtrent de vernietigde/ nietige bepaling(en) zal in overleg met cliënt een rechtsgeldige bepaling die het gedachtegoed van de vernietigde/ nietige bepaling eerbiedigt worden toegepast.
6. De opdrachtvoorwaarden prevaleren in beginsel ten aanzien van deze algemene voorwaarden.
Artikel 3 I Intellectueel Eigendom
1.Alle rechten van intellectuele eigendom die in het kader van de dienstverlening tot stand zijn gekomen behoren toe aan Forum Juridica. Hierbij valt te denken aan :Documentatie ter uitvoering van dienstverlening
A.Adviezen
B.Offertes
C.Modelstukken
D.Rapportages
E.Trainingsmaterialen & Coaching materialen
F.Voorbereidende materialen
G.Maatwerk juridische documentatie
2. De door Forum Juridica opgestelde documenten mogen alleen het doel dienen dat van te voren is afgesproken met Forum Juridica. Dit houdt in dat de geleverde stukken zonder schriftelijke toestemming van Forum Juridica niet geheel of gedeeltelijk verveelvoudigd mogen worden.
3.Wordt zonder toestemming van Forum Juridica de geleverde stukken geheel of gedeeltelijk verveelvoudigd door dienstontvanger dan zal aan de overtreder een boete worden opgelegd ter hoogte van €5.000.-, de boete is direct opeisbaar en Forum Juridica behoudt het recht om aanvullende schadevergoeding te eisen.
4.De teksten, afbeeldingen, creatieve elementen en bedrijfsnaam zijn eigendom van Forum Juridica. Hierbij behoren ook domeinnamen die een woordcombinatie met Forum Juridica, OH MY LAW bevatten.
5.Bij gestandaardiseerde afbeeldingen wordt gebruik gemaakt van de dienst Adobe spark post en Canva, deze dienst geeft de mogelijkheid om afbeeldingen te gebruiken die vrij zijn voor gebruik, aan deze afbeeldingen kunnen door de originele makers geen rechten worden ontleend. Overige intellectuele eigendomsrechten die binnen de bedrijfsuitoefening van Forum Juridica behoren komen toe aan Forum Juridica.
Artikel 4 I Totstandkoming overeenkomst
1.De overeenkomst ontstaat door middel van een aanbod door Forum Juridica en aanvaarding van het desbetreffende aanbod door cliënt.
2.Het aanbod wordt in beginsel schriftelijk gedaan middels de dienstovereenkomst.
3.In beginsel staat de geldigheidsduur op de offerte aangegeven.Indien de termijn niet op de offerte staat vermeld, geldt een geldigheids duur van 14 dagen.
4.Forum Juridica gaat uit van de juistheid van de verstrekte gegevens en informatie van de cliënt. Mocht er twijfel bestaan aan de juistheid van de verstrekte gegevens of informatie van de cliënt, dan behoudt Forum Juridica zich het recht voor om het tarief hierop aan te passen of de dienstverlening te weigeren.
5.Na de totstandkoming van de overeenkomst zal er binnen bekwame tijd door Forum Juridica overgaan worden tot uitvoering.
Artikel 4A I Inhouse Werkzaamheden
1.Bij inhouse werkzaamheden wordt vooraf een minimaal aantal uren per maand afgesproken. Dit minimale aantal uren wordt maandelijks gefactureerd, ongeacht het daadwerkelijke aantal gewerkte uren. Indien in een maand meer uren worden gemaakt dan het afgesproken minimum, worden deze extra uren na overleg met de opdrachtgever apart in rekening gebracht. Op aanvraag zal een urenspecificatie worden verstrekt.
2.Reiskosten en eventuele overige onkosten die voortvloeien uit inhouse werkzaamheden worden niet in het uurtarief meegenomen en worden apart gefactureerd op basis van daadwerkelijke kosten.
3.De dienstverlener verricht werkzaamheden met de zorgvuldigheid die in het vakgebied gebruikelijk is. De dienstverlener aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, direct of indirect, die voortvloeit uit het gebruik van het advies of de verleende diensten, tenzij sprake is van opzet of grove nalatigheid. De opdrachtgever blijft te allen tijde verantwoordelijk voor het nemen van alle uiteindelijke beslissingen.
4.De dienstverlener neemt geen besluiten namens de opdrachtgever. Alle beslissingen blijven volledig bij de opdrachtgever, die ook verantwoordelijk is voor de gevolgen daarvan. De opdrachtgever sluit in zijn eigen naam en voor eigen rekening overeenkomsten met derden en andere partijen die nodig zijn voor de uitvoering van de werkzaamheden. De dienstverlener is niet partij bij deze overeenkomsten.
5. Bij omstandigheden buiten de controle van de dienstverlener, zoals ziekte, zwangerschap, calamiteiten of andere overmachtsituaties, kunnen de afgesproken uren (gedeeltelijk) niet worden geleverd. Niet-gebruikte uren kunnen in overleg worden doorgeschoven naar een volgende maand, waarbij een maximale doorlooptijd van 6 maanden geldt. Indien dit niet mogelijk is, wordt in overleg een passende oplossing gezocht.
6. De overeenkomst voor inhouse dienstverlening wordt aangegaan voor een minimale looptijd van 6 maanden. Opzegging geschiedt schriftelijk met een opzegtermijn van 2 maanden.
7.Indien de opdrachtgever dat wenst, kan een aanvullend budget ter beschikking worden gesteld voor bijvoorbeeld het bekostigen van aanvullende certificeringen of opleidingen voor de dienstverlener. Deze kosten komen volledig voor rekening van de opdrachtgever en scheppen geen aanvullende verbintenis of verplichting tot terugbetaling door de dienstverlener.
8.Aanvullende afspraken omtrent verwerking van persoonsgegevens worden vastgelegd in een verwerkersovereenkomst conform de geldende privacywetgeving. Voor de uitvoering van de opdracht kunnen derden worden ingeschakeld. De dienstverlener blijft verantwoordelijk voor de naleving van de verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst.
9. Alle intellectuele eigendomsrechten die voortvloeien uit of verband houden met de door de dienstverlener verrichte werkzaamheden blijven exclusief berusten bij de dienstverlener, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
10. Onder de inhouse dienstverlening vallen alle juridische werkzaamheden die de dienstverlener binnen de organisatie van de opdrachtgever verricht, waaronder maar niet beperkt tot:
-Juridisch advies en consultancy binnen het toepasselijke rechtsgebied;
-Opstellen, beoordelen en onderhandelen van contracten en contractmanagement;
-Begeleiding van conflicten binnen de escalatieladder, zonder procedurele vertegenwoordiging;
-Het verzorgen van interne juridische trainingen en workshops.
11.Werkzaamheden buiten deze omschrijving vallen niet onder de inhouse dienstverlening en worden separaat overeengekomen en gefactureerd.
Artikel 5A I Uitvoering van de overeenkomst
1.De dienstverlener zal zich binnen de haar gegeven macht inspannen de dienst te verrichten. De Dienstverlener aanvaardt de volle verantwoordelijkheid voor de binnen haar macht liggende omstandigheden.
2.Dienstverlener voert zijn/ haar opdracht zelfstandig uit en is daarmee geheel zelfstandig en bepaalt hierbij zelfstandig wanneer de aanvang en voltooiing plaatsvindt. In principe zullen de werkzaamheden binnen een redelijke termijn aanvangen en voltooid worden.
3.Dienstverlener heeft buiten de afstemming over de inspanningsverplichting van de opdracht nadrukkelijk geen verplichting om overige voorschriften binnen de organisatie van de dienstontvanger op te volgen zoals werktijden, klachtregelingen, verlofregelingen, gedragsregels en andere arbeidsvoorwaardelijke bepalingen.
4.Er is sprake van overmacht als Forum Juridica na de totstandkoming van de overeenkomst niet aan haar verplichtingen kan voldoen als gevolg van een oorzaak of situatie die buiten de schuld of risicosfeer van Forum Juridica ligt. De nakoming van de overeenkomst door Forum Juridica wordt in dat geval net zo lang opgeschort als de overmacht duurt. Een aantal (niet limitatieve) voorbeelden van overmacht ziekte, brand, waterschade, zwangerschap overheidsmaatregelen of oorlog.
In het geval van ziekte of zwangerschap zal Forum Juridica de opdrachtgever hiervan op de hoogte stellen en zal de opdracht binnen de kaders van de mogelijkheden voltooid worden. Dit houdt in dat de opdracht mogelijk vertraging oploopt, hiervan zal de klant op de hoogte gesteld worden. Indien de opdrachtgever de opdracht over wilt dragen dient de opdrachtgever de reeds verrichte werkzaamheden alsnog te voldoen.
Artikel 5B I Praktische zaken
1.Ten uitvoering van de dienst kunnen er auditieve opnames gemaakt van de gesprekken tussen dienstverlener en dienstontvanger. Dit met doel om achteraf te kunnen notuleren, herhalen, verbeteren van de kwaliteit van de diensten of duidelijkheid te geven bij enige mate van onenigheid. Door ondertekening van de overeenkomst stemt dienstontvanger uitdrukkelijk in met deze werkwijze. De audio opname wordt in principe na 1 jaar verwijderd.
2. Wanneer blijkt tijdens het controleren van de bedoelde documenten door Forum Juridica dat deze meerwerk met zich mee brengen – dan in eerste instantie is voorzien en besproken – dan is Forum Juridica bevoegd om het meerwerk in rekening te brengen tegen het standaard uurtarief ( €143.- (excl. BTW)). Wanneer een dergelijke situatie zich voordoet wordt dienstontvanger op de hoogte gebracht. Wanneer dienstontvanger besluit het gecontroleerde – met de daarbij horende opmerkingen en/ of suggesties – te negeren of anderszins in te vullen dan geschiedt dit op eigen risico.
3.De juridische documenten zijn speciaal door Forum Juridica opgesteld, het is dan ook verboden om een inbreuk te maken op het intellectuele eigendomsrecht dat Forum Juridica heeft. De opdrachtgever is dan ook verplicht om al hetgeen dat mogelijk is of dat in de rede ligt te doen om een inbreuk te voorkomen. De verstrekte juridische documenten dienen dan ook slechts voor het doel gebruik te worden dat tussen Forum Juridica en opdrachtgever overeen is gekomen.
Forum Juridica kan besluiten derde partijen te betrekken bij de uitvoering van de opdracht, door ondertekening geeft dienstontvanger aan hiermee akkoord te zijn.
4.Documenten worden standaard in Pdf-formaat aangeleverd, dienstverlener dient zelf zodanige documenten te converteren naar het gewenste formaat. Eventuele problemen met het omzetten dan wel converteren is de eigen verantwoordelijkheid van de dienstontvanger, uiteraard zal Forum Juridica mee denken met een mogelijke oplossing maar zij is hier niet toe verplicht.
Indien dienstontvanger wenst de documenten te wijzigen en of aan te vullen, dan dient dienstontvanger dat binnen 7 dagen aan te geven.
5.De wijzigingen en/of aanvullingen dienen in één overzicht aangeleverd te worden, Forum Juridica stelt dienstontvanger slechts eenmaal in de mogelijkheid om dergelijke aanpassingen en/of wijzingen kosteloos te verwerken.
6.Indien dienstontvanger dergelijke wijzigingen en/of aanvullingen niet bijtijds of in de aangegeven vorm levert dan brengt Forum Juridica haar standaard uurtarief in rekening.
Indien dienstontvanger zijn verplichtingen niet of niet naar behoren nakomt dan schort Forum Juridica automatisch haar verplichtingen op tot het moment dat de dienstontvanger wel aan zijn/haar verplichtingen heeft voldaan.
7.Consumenten kunnen een beroep doen op hun “dienst herroepingsrecht’ hierbij geldt een bedenktermijn van 14 dagen. Echter wanneer de dienst binnen de 14 dagen termijn is geleverd aan de consument, dan doet de consument bij ondertekening van de overeenkomst afstand van zijn herroepingsrecht.
8.Voor partijen die geen consumenten – lees zelfstandigen en rechtspersonen – zijn, geldt dit herroepingsrecht uitdrukkelijk niet, na ondertekening van de overeenkomst is de afspraak definitief.
Artikel 6 I Betaling
1. In beginsel dienen Facturen binnen 14 dagen betaald te worden, voor bepaalde zaken geldt hier een uitzondering voor zoals opgenomen in leden 2 en 3.
2.Op het moment dat de overeenkomst wordt gesloten, dient men een aanbetaling te doen van 50% van de gehele som binnen 7 dagen. Indien er geen aanbetaling ontvangen is zullen de werkzaamheden niet gestart worden door Forum Juridica, eventuele kosten in verband met de vertraging zijn voor rekening en risico van de dienstontvanger.
3.Voor spoedopdrachten geldt dat het gehele bedrag uiterlijk binnen 24 uur voldaan dient te zijn op de rekening van Forum Juridica. Het kennismakingstarief dient binnen 24 uur voldaan te worden voldaan.
4.Indien een zakelijk klant de factuur niet voldoet binnen de genoemde fatale termijn zal er handelsrente 5% in rekening worden gebracht.
5.In beginsel zal er een kosten indicatie worden gemaakt.Hierbij wordt een schatting gegeven van de kosten die op de cliënt afkomen met uitzondering van voorrijkosten. Wanneer blijkt dat er meerwerk verricht zal moeten worden, dan behoudt Forum Juridica zich het recht voor om deze meerkosten in rekening te brengen bij de cliënt. Wanneer er meerwerk ontstaat, zal de cliënt hiervan op de hoogte worden gebracht.
6.Bij het verrichten van een betalingshandeling aan Forum Juridica dient cliënt het factuurkenmerk te benoemen in het betalingskenmerk.
7.Forum Juridica accepteert alleen girale betalingen, op uw factuur vindt u het rekeningnummer waarnaar u het gefactureerde bedrag over dient te maken.
Artikel 7 I wijzigen & Beëindigen
1.Wanneer de wens bestaat tussen Forum Juridica en cliënt om dereeds bestaande overeenkomst te wijzigen, dan is deze wijziging geldig vanaf het moment dat de oude overeenkomst gewijzigd en aanvaard is door beide partijen. Wijzigingen zullen doorgaans op worden genomen in een addendum.
2.Indien dienstontvanger wenst de samenwerking verder uit te breiden dan zal hij/zij een addendum ontvangen.
3.Indien cliënt wenst de overeenkomst te beëindigen, dan komt dit recht toe aan de cliënt wanneer de cliënt een schadevergoeding betaald ter hoogte van de reeds verrichte werkzaamheden. Dit zal per geval naar evenredigheid berekend moeten worden, de minimale vergoedingsdrempel bedraagt 45%. Op het moment dat er reeds werkzaamheden zijn verricht, worden de gewerkte uren in rekening gebracht.
Artikel 8 I locaties & Spreekuur
1.Wanneer cliënt wenst op een andere locatie af te spreken ten aanzien van de juridische dienstverlening dan de vestigingslocatie (Heumen) van Forum Juridica, dan zijn de reiskosten voor rekening voor de cliënt. De voorrijkosten zijn €0,44 per kilometer, gerekend vanaf de vestigingsplaats van Forum Juridica.
2.Het juridische spreekuur is op dinsdag en donderdag, op deze dag worden doorgaans ook alleen de LAS gesprekken (Digitaal en telefonisch) ingepland.
Artikel 9 I Verplichtingen Cliënten
1.Tegenoverstaande cliënt heeft zich te houden aan de overeenkomst en de algemene voorwaarden. Wanneer de omstandigheden er om vragen kan alleen met toestemming van Forum Juridica worden afgeweken van de overeenkomst en/of de algemene voorwaarden, dit zal dan uitdrukkelijk vermeld worden in de overeenkomst.
2.Cliënt dient materialen volledig en binnen het besproken tijdskader aan te leveren of handelingen uit te voeren. Indien cliënt dit verzuimd is dit voor rekening en risico van de cliënt.
Wanneer de omstandigheden of gegevens veranderen, dan dient de cliënt Forum Juridica direct op de hoogte te stellen. Indien de omstandigheden zorgen voor meerwerk, dan zullen er meerkosten in rekening worden gebracht.
3.Indien Mr. C.Hogenelst i.v.m. vakantie is of afwezig is vanwege een andere reden, dan zal dit vermeldt worden per social media of per mail. De werkzaamheden zullen dan weer opgepakt worden op het vermelde tijdstip. Berichten worden in dIe tijd alleen gelezen door de secretarieel medewerker, indien er sprake is van spoed zal er gekeken worden naar de mogelijkheden. Er is sprake van spoed indien: cliënt dreigt falliet te gaan, een onverwachte audit krijgt van een toezichthouder, indien de cliënt overlijdt of indien er bijzonderheden zijn ten aanzien van een juridische procedure.
4.Indien men een afspraak wil verzetten of annuleren dient men dit 24 uur voor aanvang van het gesprek te melden, indien men dit niet tijdig doet zullen er administratiekosten in rekening gebracht worden van €53.- (excl. btw).
Artikel 10A I aansprakelijkheid
1.De overeenkomst die gesloten is tussen Forum Juridica en cliënt behoort tot de categorie inspanningsovereenkomsten. Daarom kan Forum Juridica nimmer aansprakelijk gesteld worden voor niet behaalde resultaten.
2.Mocht Forum Juridica ondanks lid 1 toch aansprakelijk gesteld worden, dan is iedere aansprakelijkheid beperkt tot een vergoeding van directe schade met een maximaal bedrag ter hoogte van het bedrag dat overeen is gekomen in de adviesovereenkomst (excl. BTW). Wanneer er sprake is van aansprakelijkheid ten gevolge van directe schade bij een duurovereenkomst, dan is de maximale hoogte van de schadevergoeding gelijk aan de hoogte van de meest recente betaalde factuur (excl. BTW) door cliënt.
3.In het hiervoor genoemde lid wordt gesproken over directe schade, onder directe schade dient men te verstaan : schade die in eng causaal verband staat ten aanzien van het gegeven advies. Hierbij staat centraal dat het maximale schadevergoedingsbedrag beperkt wordt met de genoemde maxima in lid 2.
Artikel 10B i Aansprakelijkheid
1.Iedere indirecte aansprakelijkheid t.a.v. de aangeboden diensten en producten wordt uitgesloten, denk hierbij aan gevolgschade, gemiste besparingen, gederfde winst, verminderde goodwill, schade door bedrijfsstagnatie, materialen en programmatuur van derden. Eveneens is uitgesloten de aansprakelijkheid die verband houdt met de verminking, vernietiging of verlies van documenten.
2.Tenzij nakoming door Forum Juridica blijvend onmogelijk is, ontstaat de aansprakelijkheid van Forum Juridica wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van een overeenkomst slechts indien cliënt Forum Juridica onverwijld schriftelijk in gebreke stelt waarbij een redelijke termijn voor de zuivering voor de tekortkoming gesteld wordt. De ingebrekestelling dient een zo volledig en gedetailleerd mogelijke omschrijving te bevatten van de tekortkoming, opdat Forum Juridica in de gelegenheid wordt gesteld adequaat te handelen.
3.Cliënt vrijwaart Forum Juridica voor alle aanspraken van de door derden geleverde zaken en diensten die geleverd zijn aan Forum Juridica. Verder vrijwaart cliënt Forum Juridica voor alle aanspraken op schadevergoeding die derden ter zake van schade die ontstaan is door onrechtmatige of onzorgvuldig gebruik van het verleende product of advies van Forum Juridica.
4.De wijze waarop cliënt informatie tot zich neemt, interpreteert en handelt kan Forum Juridica niet tegengeworpen worden.
Artikel 11 I Wijzigingen
1.De bestuurder van Forum Juridica is te allen tijde bevoegd om de algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen, ook voor reeds bestaande overeenkomsten. Van relevante en/of toepasselijke wijzigingen van de algemene voorwaarden worden de cliënten op de hoogte gebracht.
2.Wanneer Forum Juridica besluit tijdens een reeds bestaande overeenkomst het uurtarief te verhogen, dan behoud cliënt zich het recht voor om de overeenkomst te ontbinden. Binnen acht dagen dient cliënt zich op de ontbinding te beroepen.
Artikel 12 I Privacy
1.Indien cliënt informatie wenst over de wijze waarop zijn gegevens worden beschermd, dan kan cliënt onze privacyverklaring inzien op de website.
2.De verantwoordelijkheid over de juistheid van de gegevens ligt bij cliënt en kan niet worden tegengeworpen worden jegens Forum Juridica.
3.Wanneer Forum Juridica gebruik maakt van een derde partij voor opslag en verwerking van persoonsgegevens, dan is deze derde aansprakelijk in geval er schade ontstaat.
Artikel 13 I tijdelijke “on hold” van diensten
1.Indien nakoming onmogelijk is geworden door overmacht en dit gedurende een termijn van 60 dagen voortduurt, dan zijn partijen gerechtigd om de overeenkomst te ontbinden. Hetgeen dat reeds gepresteerd is door Forum Juridica zal in rekening worden gebracht bij cliënt.
2.Wanneer dienst verlening tijdelijk zal worden stilgelegd, zullen de cliënten die belang hebben bij deze informatie geïnformeerd worden en zal er een oplossing tussen partijen worden gevonden.
3.Ter aanvulling op artikel 7 kan Forum Juridica de overeenkomst met cliënt zonder ingebrekestelling en zonder rechtelijke tussenkomst per direct geheel of gedeeltelijk beëindigen. De gevallen waarbij Forum Juridica gebruik kan maken van deze bevoegdheid zijn:Wanneer aan die cliënt (voorlopige) surseance van betaling is verleend.
A.Wanneer vermoed wordt dat cliënt niet zal voldoen aan betalingsverplichting.
B.Wanneer aanvraag voor faillissement voor cliënt is aangevraagd.
C.Wanneer cliënt personen die werkzaam zijn bij Forum Juridica op enerlei wijze onbehoorlijk behandelt. Hierbij dient men te denken aan bijvoorbeeld intimidatie, beledigingen, dreiging, ongeremde agressie en discriminatie etc.
D.Wanneer cliënt inbreuk maakt op rechten van een derde.
E.Wanneer cliënt niet reageert op enerlei vorm van correspondentie gedurende 14 dagen m.u.v. doorgegeven vakanties.
F.Wanneer cliënt op een niet redelijke wijze het advies tot zich neemt.
4.Wanneer de overeenkomst wordt beëindigd aan zijde van Forum Juridica, dan worden de reeds verrichte werkzaamheden in rekening gebracht bij cliënt, de reeds verrichte prestaties en daarmee verband houdende betalingsverplichting zal niet deel uit maken van de ongedaan making.
Artikel 14 I Druk & zet-fouten
1.Mededelingen zijn onder voorbehoud van druk- en zetfouten, ingeval van twijfel dient cliënt dienaangaande nader onderzoek te verrichten. Dit kan door simpelweg contact op te nemen met Forum Juridica.
2.Forum Juridica behoudt zich het recht voor om deze voorwaarden eenzijdig te wijzigen. Wijzigingen worden schriftelijk of per e-mail bekendgemaakt aan opdrachtgever en treden in werking op het moment van publicatie, tenzij anders vermeld. Indien opdrachtgever niet binnen 14 kalenderdagen schriftelijk bezwaar maakt, worden de gewijzigde voorwaarden geacht te zijn aanvaard.
Artikel 15 I Concordantie
1.Forum Juridica zal bij de dienstverlening zoveel mogelijk binnen de kaders van de overeenkomst handelen. Mocht Forum Juridica hier onverhoopt vanaf moeten wijken, dan zal cliënt hiervan op de hoogte worden gesteld.
2.Voor de bepaling over meerwerk, hierbij zal het standaard uurtarief gehanteerd worden.
Artikel 16 I Rechtskeuze & Forumkeuze
1.Op de deze algemene voorwaarden, de producten en diensten is Nederlands recht van toepassing.
2.De rechter in de vestigingsplaats van Forum Juridica is uitsluitend bevoegd te oordelen over een evt. geschil.
Artikel 17 I Overige bepalingen
1.Mocht een rechtspersoon eigen bepalingen of algemene voorwaarden willen hanteren, dan zal hiervoor uitdrukkelijk door cliënt toestemming gevraagd moeten worden aan Forum Juridica.
Vorderingen op Forum Juridica zijn niet overdraagbaar in de zin van artikel 3:82-1 Bw , deze bepaling heeft goederenrechtelijk effect. Ditbetekent dat vorderingen op Forum Juridica niet overgedragen nog verpand kunnen worden aan een derden zonder toestemming van Forum Juridica.
2.In geval van een meningsverschil tussen cliënt en Forum Juridica zal altijd in eerste instantie de partijen in overleg treden om op deze wijze gezamenlijk tot een oplossing te komen.
3.Onze 24/7 juridische vraag service houdt in dat u op elk moment van de dag ons een vraag kan stellen. Ons streven hierbij is om binnen 3 werkdagen hierop een antwoord te formuleren. Mocht van deze termijn afgeweken worden dan zal Forum Juridica u hiervan op de hoogte stellen, hierbij zal Forum Juridica ook vermelden wanneer uw vraag wordt behandeld. Ongeacht de mate van gebruik van de LAS dient het gehele bedrag van de LAS na ondertekening van de overeenkomst direct te geschieden. Indien de aard van de vraag vraagt om een diepgaande juridische advisering, dan zal de cliënt hiervan op de hoogte gesteld worden en zal het standaard uurtarief gelden.
4.Ten behoeve van educatieve en informatieve doeleinden zullen met enige regelmaat content met juridische aard geplaatst worden. Wanneer een juridisch probleem in de praktijk interessant is voor content, zal in overleg met cliënt het thema worden besproken.
5.Een urenbundel is een vooraf overeengekomen hoeveelheid uren, bestemd voor het verrichten van juridische of aanverwante werkzaamheden, waaronder begrepen inhouse-ondersteuning, projectmatige inzet en overige diensten zoals omschreven in de overeenkomst.
6.De urenbundel heeft een vaste looptijd van zes (6) maanden, te rekenen vanaf de startdatum zoals opgenomen in de offerte-opdracht, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
Binnen deze periode kan de opdrachtgever de uren naar eigen inzicht inzetten, mits dit tijdig wordt afgestemd met opdrachtnemer.
7.De urenbundel betreft een vaste afnameverplichting. Niet-gebruikte uren worden na afloop van de overeengekomen looptijd volledig in rekening gebracht, ongeacht of deze daadwerkelijk zijn ingezet. Voorbeeld: bij een bundel van 20 uur en een daadwerkelijk gebruik van 15 uur binnen de looptijd, worden alsnog 20 uur gefactureerd.
Er vindt geen restitutie of verrekening plaats van ongebruikte uren.
8.De werkelijk ingezette uren worden per maand geregistreerd. Facturatie vindt maandelijks plaats op basis van het aantal in die maand gebruikte uren, totdat het overeengekomen totaal is bereikt of de looptijd is verstreken, de betaling dient binnen 7 dagen na facturatie te geschieden.
9.Indien de looptijd is verstreken terwijl het maximum niet is bereikt, wordt het restant direct gefactureerd.
10. Indien het totaal van de urenbundel is bereikt voordat de looptijd is verstreken, wordt voor eventuele vervolgwerkzaamheden een nieuwe opdracht opgesteld die door de opdrachtgever schriftelijk dient te worden geaccepteerd voordat verdere werkzaamheden worden verricht.
11. Opdrachtnemer spant zich in om werkzaamheden binnen de urenbundel zo goed mogelijk te plannen. Er wordt echter geen garantie geboden op directe of ad-hoc inzetbaarheid.
Deadlines binnen deze samenwerkingsvorm zijn niet bindend en binden Forum Juridica op geen enkele wijze, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
12.De opdrachtgever blijft te allen tijde zelf verantwoordelijk voor zijn eigen handelen en het zelfstandig nemen van beslissingen, ook indien deze zijn genomen op basis van adviezen of werkzaamheden van opdrachtnemer.
13. Onverminderd het in deze clausule bepaalde, zijn op alle werkzaamheden die in het kader van de urenbundel worden uitgevoerd de opdrachtvoorwaarden van Forum Juridica onverkort van toepassing, waaronder expliciet begrepen de bepalingen met betrekking tot inhouse-werkzaamheden.
